EFEKTIVITAS MEDIA SOSIAL YOUTUBE TERHADAP KEBUTUHAN INFORMASI KEISLAMAN PESERTA DIDIK DI MAN 8 JAKARTA

Hendra Wicaksono, Salsabila Dwikun Ambar Retno

Abstract


Abstract 

MAN 8 Jakarta students use various sources of literature in the learning process. The number of learning resources spread across social media, one of which is Youtube. This study aims to analyze the effectiveness of Youtube social media in providing information and meeting the Islamic information needs of students at MAN 8 Jakarta. This type of research is quantitative descriptive research and the sampling technique used is simple random sampling technique with 83 respondents of MAN 8 Jakarta students. The results of this study indicate that the level of effectiveness of Youtube social media on Islamic information needs has a good category, namely with an average score of 3.10. As well as the Islamic information needs of MAN 8 Jakarta students can be fulfilled. As for some things that become suggestions in improving information needs in students, namely for teachers or schools to increase the collection of information sources, provide recommendations for trusted Youtube channel accounts and the need to hold information literacy activities. In addition, for students to better utilize the content contained on Youtube social media so that their information needs can be met. 

Abstrak 

Peserta didik MAN 8 Jakarta menggunakan berbagai sumber literatur dalam proses pembelajaran. Banyaknya sumber pembelajaran yang tersebar di media sosial salah satunya adalah Youtube. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas media sosial Youtube dalam memberikan informasi dan memenuhi kebutuhan informasi keislaman peserta didik di MAN 8 Jakarta. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif dan teknik pengambilan sampel yang digunakan yaitu, teknik simple random sampling dengan jumlah responden 83 orang peserta didik MAN 8 Jakarta. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat efektivitas pada media sosial Youtube terhadap kebutuhan informasi keislaman memiliki kategori baik yaitu dengan jumlah skor rata-rata 3,10. Serta kebutuhan informasi keislaman peserta didik MAN 8 Jakarta dapat terpenuhi. Adapun beberapa hal yang menjadi saran dalam meningkatkan kebutuhan informasi pada peserta didik yaitu bagi guru atau pihak sekolah untuk menambah koleksi sumber informasi, memberikan rekomendasi akun channel Youtube yang terpercaya dan perlu diadakannya kegiatan literasi informasi. Selain itu, bagi peserta didik untuk lebih memanfaatkan konten-konten yang terdapat pada media sosial Youtube agar kebutuhan infomasinya dapat terpenuhi. 


Keywords


Information needs; Islamic; Social Media.

Full Text:

PDF

References


Agung, L. (2021) ‘The Effectiveness of Youtube as an Online Learning Media’, 5(December 2019), pp. 152–158.

Ana Septia Machidhar, M. S. W. dan S. (2022) ‘Efektivitas Penggunaan Media Sosial Youtube Sebagai Media Penyebaran Informasi Pada Channel Youtube Diskominfo Boyolali’, Jurnal Unsri, pp. 1–7. Available at: https://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/sldrts/article/view/684

Burke, S. C. and Snyder, S. L. (2008) ‘YouTube : An Innovative Learning Resource for College Health Education Courses An Overview of YouTube Using YouTube in Higher Education’, International Electronic Journal of Health Education, 11, p. 5. Available at: http://eric.ed.gov/?id=EJ798652.

Dubovi, I. and Tabak, I. (2020) ‘An empirical analysis of knowledge co-construction in YouTube comments’, Computers and Education, 156(June). doi: 10.1016/j.compedu.2020.103939

Erza, E. (2020) ‘Analisis Kebutuhan Informasi Generasi Z Dalam Akses Informasi Di Media’, Shaut Al-Maktabah : Jurnal Perpustakaan, Arsip dan Dokumentasi, 12(1), pp. 72–84. doi: 10.37108/shaut.v12i1.303.

Guha (1983) Documentation and Information Service, Techniques and Systems.

Hartati, Celine (2020) ‘Pengaruh Konten Channel Youtube Jurnalrisa Terhadap Opini Subscriber Tentang Konten Mistis’, pp. 1–11. Available at: https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFSIP/article/viewFile/28740/27698.

Isaura Putri, D. and Salsabila R, R. (2022) ‘Efektifitas Dakwah di Media Sosial Pada Akun Youtube: Oki Setiana Dewi’, 4(1), pp. 103–104. Available at: https://www.sewaktu.com/mutiara/pr-1531910065/ceramah-ustadzah-.

Kemp, S. (2023) Digital 2023 : Indonesia, Data Reportal. viewed Maret 2023, Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2023-indonesia.

Kompas (2021) Teknologi Informasi Digital : Pengertian, Lingkupa Kerja, Kelebihan dan Kekurangan, KOMPAS. com. viewed April 2023.

Lumbangaol, Martin Halomoan M. R. R. (2020) ‘Rancang Bangun Sistem Informasi Penjualan dan Penyewaan Properti Berbasis WEB Di Kota Batam’, Jurnal Comasie, 01(03), pp. 83–92

Naharuddin, I. and Amin, M. (2020) ‘Youtube Uage Pattern’, 3(2), pp. 24–29.

Nicholas (2000) Assessing Information Needs in the Age of the Digital Consumer, Assessing Information Needs in the Age of the Digital Consumer. doi: 10.4324/9780203855799.

Pratama, N. dan Amri, A. (2019) ‘Pemanfaatan Youtube Untuk Pemenuhan Kebutuhan Informasi Religius ( Studi Pada Mahasiswa Fisip Unsyiah Angkatan 2017 yang Mengikuti UP3AI)’, Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fisip Unsyiah, 4 (2), pp. 1–13.

Susilo, H. (2019) ‘Pegaruh literasi digital dan literasi informasi keislaman terhadap hasil belajar afektif pendidikan agama Islam peserta didik SMA N 1 Kendal’, p. 53. Available at: http://eprints.walisongo.ac.id/12137/.

We Are Social (2023) The Changing World Of Digital IN 2023. viewed Maret 2023, Available at: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023.




DOI: http://dx.doi.org/10.32497/orbith.v20i2.5770

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. View My Stats