DETERMINANTS OF THE USE OF BRI INTERNET BANKING ADOPTION: A STUDY ON POLITEKNIK NEGERI SEMARANG STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32497/keunis.v9i1.2167Keywords:
Usefulness Perception, Ease Perception, Risk Perception, Use of Internet BankingAbstract
The purposes of this research are to analyze and obtain empirical evidence on the effect of usefulness perception, ease perception, and risk perception toward the use of BRI Internet banking in (Politeknik Negeri Semarang) Polines students both simultaneously and partially. The population of this research was Polines students of all departments from 2017 to 2019 as customers of BRI Internet banking users with a sample of 87 respondents. The research used primary and secondary data. The data analysis model uses the Multiple Linear Regression Analysis Model while the data analysis technique uses F Test, t Test, and R2 Test. The results of the discussion analysis shows that the variables of usefulness perception and ease perception have a significant effect toward the use of Internet banking while variable of risk perception has no significant effect toward the use of Internet banking.References
Antasari, A. S. et al. (2013). Pengaruh Penggunaan Internet Banking Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk Cabang Bontang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 1(2).
Fadhli, M. dan Fachruddin, R. (2016). Pengaruh Persepsi Nasabah Atas Risiko, Kepercayaan, Manfaat, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Penggunaan Intenet Banking (Studi Empiris Pada Nasabah Bank Umum Di Kota Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 1(2), 264-276.
Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen Pedoman Penelitian Untuk Penelitian, Skripsi, Tesis, Dan Disertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
_______. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Kholid, F. I. dan Soemarso, E. D. (2018). Analisis Pengaruh Keamanan, Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Nasabah Dan Kebermanfaatan Terhadap Minat Menggunakan E-Banking Pada PT Bank BNI Syariah KCP Magelang. Jurnal Sains Ekonomi dan Perbankan Syariah. 8(2).
Kuncoro, M. (2001). Metode Kuantitatif Teori Dan Aplikasi Untuk Bisnis Dan Ekonomi. Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan AMP YKPN.
Laksana, G. B. et al. (2015). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Resiko Dan Persepsi Kesesuaian Terhadap Minat Menggunakan Mobile Banking (Studi Pada Nasabah Bank Rakyat Indonesia (BRI) Kantor Cabang Rembang, Jawa Tengah). Jurnal Administrasi Bisnis, 26(2).
Mauludiyah, A. L. dan Diana, N. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan, Persepsi Risiko, Serta Kesadaran Nasabah Terhadap Adopsi E-Banking Di Bank BRI Kantor Cabang Kas Universitas Islam Malang. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Islam Malang (E-JRA), 7(7).
Murfi, R. dan Suripto, T. (2020). Analisa Minat Mahasiswa terhadap Penggunaan Layanan Internet Banking Bank BNI Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, 10(1).
Oktabriantono, A. P. et al. (2017). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Keamanan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Penggunaan E-Banking Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Univeritas Pendidikan Ganesha. E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Akuntansi Program S1, 8(2).
Pambudi, A., dan Setiyo, B. (2014). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Keamanan dan Ketersediaan Fitur Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank dalam Menggunakan Internet Banking (Studi pada Program Layanan Internet Banking BRI). Jurnal Studi Manajemen, 8(1).
Putri, D. L. dan Fithrie, S. (2019). Pengaruh Risiko, Manfaat Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Kepercayaan Nasabah Dalam Menggunakan Internet Banking Di Pekanbaru (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Mandiri). Ikraith Ekonomika, 2(2).
PT BANK RAKYAT INDONESIA (PERSERO) Tbk. (2020). FY”™2019 ”“ Financial Update Presentation. https://www.ir-bri.com/misc/PS/2019/FY-2019-BRI-Financial-Update.pdf
Rakhmawati, S. I. (2013). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kegunaan, dan Persepsi Kenyamanan Terhadap Minat Penggunaan Sistem Internet Banking pada Nasabah Bank Muamalat Cabang Pembantu Madiun. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 2(2).
Sarwono, J. (2012). Metode Riset Skripsi: Pendekatan Kuantitatif (Menggunakan Prosedur SPSS). Jakarta: Percetakan PT Gramedia.
Soewadji, J. (2012). Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.
Sujarweni, V. W. (2015). SPSS Untuk Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Baru Press.
_____________. (2018). Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi Pendekatan Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.
Sulistyorini, U. S. (2017). Metode Penelitian Analisis Kausal-Regresi. Semarang: Politeknik Negeri Semarang.
Wibowo, A. E. (2012). Aplikasi Praktis SPSS dalam Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Gava Media
Yuandari, E dan Rahman, R. T. (2014). Metodologi Penelitian Dan Statistik. Bogor: Penerbit IN MEDIA
Yudha, H. N. dan Isgiyarta, J. (2015). Analisis Pengaruh Persepsi Nasabah Bank Terhadap Internet Banking Adoption (Studi Pada Nasabah Perbankan yang Menggunakan Internet Banking di Kota Surabaya). Diponegoro Journal of Accounting, 4(4), 2337-3806.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
KEUNIS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).