DETERMINANTS OF THE USE OF BRI INTERNET BANKING ADOPTION: A STUDY ON POLITEKNIK NEGERI SEMARANG STUDENTS

Cindy Maycherles, Moh Muslikh

Abstract


The purposes of this research are to analyze and obtain empirical evidence on the effect of usefulness perception, ease perception, and risk perception toward the use of BRI Internet banking in (Politeknik Negeri Semarang) Polines students both simultaneously and partially. The population of this research was Polines students of all departments from 2017 to 2019 as customers of BRI Internet banking users with a sample of 87 respondents. The research used primary and secondary data. The data analysis model uses the Multiple Linear Regression Analysis Model while the data analysis technique uses F Test, t Test, and R2 Test. The results of the discussion analysis shows that the variables of usefulness perception and ease perception have a significant effect toward the use of Internet banking while variable of risk perception has no significant effect toward the use of Internet banking.

Keywords


Usefulness Perception; Ease Perception; Risk Perception; Use of Internet Banking

Full Text:

PDF

References


Antasari, A. S. et al. (2013). Pengaruh Penggunaan Internet Banking Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero), Tbk Cabang Bontang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 1(2).

Fadhli, M. dan Fachruddin, R. (2016). Pengaruh Persepsi Nasabah Atas Risiko, Kepercayaan, Manfaat, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Penggunaan Intenet Banking (Studi Empiris Pada Nasabah Bank Umum Di Kota Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 1(2), 264-276.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen Pedoman Penelitian Untuk Penelitian, Skripsi, Tesis, Dan Disertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS IBM SPSS 25 Edisi 9. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

_______. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Kholid, F. I. dan Soemarso, E. D. (2018). Analisis Pengaruh Keamanan, Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Nasabah Dan Kebermanfaatan Terhadap Minat Menggunakan E-Banking Pada PT Bank BNI Syariah KCP Magelang. Jurnal Sains Ekonomi dan Perbankan Syariah. 8(2).

Kuncoro, M. (2001). Metode Kuantitatif Teori Dan Aplikasi Untuk Bisnis Dan Ekonomi. Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan AMP YKPN.

Laksana, G. B. et al. (2015). Pengaruh Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Resiko Dan Persepsi Kesesuaian Terhadap Minat Menggunakan Mobile Banking (Studi Pada Nasabah Bank Rakyat Indonesia (BRI) Kantor Cabang Rembang, Jawa Tengah). Jurnal Administrasi Bisnis, 26(2).

Mauludiyah, A. L. dan Diana, N. (2018). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan, Persepsi Risiko, Serta Kesadaran Nasabah Terhadap Adopsi E-Banking Di Bank BRI Kantor Cabang Kas Universitas Islam Malang. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Islam Malang (E-JRA), 7(7).

Murfi, R. dan Suripto, T. (2020). Analisa Minat Mahasiswa terhadap Penggunaan Layanan Internet Banking Bank BNI Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, 10(1).

Oktabriantono, A. P. et al. (2017). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Keamanan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Penggunaan E-Banking Pada Mahasiswa S1 Fakultas Ekonomi Univeritas Pendidikan Ganesha. E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Akuntansi Program S1, 8(2).

Pambudi, A., dan Setiyo, B. (2014). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Keamanan dan Ketersediaan Fitur Terhadap Minat Ulang Nasabah Bank dalam Menggunakan Internet Banking (Studi pada Program Layanan Internet Banking BRI). Jurnal Studi Manajemen, 8(1).

Putri, D. L. dan Fithrie, S. (2019). Pengaruh Risiko, Manfaat Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Kepercayaan Nasabah Dalam Menggunakan Internet Banking Di Pekanbaru (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Mandiri). Ikraith Ekonomika, 2(2).

PT BANK RAKYAT INDONESIA (PERSERO) Tbk. (2020). FY’2019 – Financial Update Presentation. https://www.ir-bri.com/misc/PS/2019/FY-2019-BRI-Financial-Update.pdf

Rakhmawati, S. I. (2013). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kegunaan, dan Persepsi Kenyamanan Terhadap Minat Penggunaan Sistem Internet Banking pada Nasabah Bank Muamalat Cabang Pembantu Madiun. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 2(2).

Sarwono, J. (2012). Metode Riset Skripsi: Pendekatan Kuantitatif (Menggunakan Prosedur SPSS). Jakarta: Percetakan PT Gramedia.

Soewadji, J. (2012). Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta CV.

Sujarweni, V. W. (2015). SPSS Untuk Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Pustaka Baru Press.

_____________. (2018). Metodologi Penelitian Bisnis Dan Ekonomi Pendekatan Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Sulistyorini, U. S. (2017). Metode Penelitian Analisis Kausal-Regresi. Semarang: Politeknik Negeri Semarang.

Wibowo, A. E. (2012). Aplikasi Praktis SPSS dalam Penelitian. Yogyakarta: Penerbit Gava Media

Yuandari, E dan Rahman, R. T. (2014). Metodologi Penelitian Dan Statistik. Bogor: Penerbit IN MEDIA

Yudha, H. N. dan Isgiyarta, J. (2015). Analisis Pengaruh Persepsi Nasabah Bank Terhadap Internet Banking Adoption (Studi Pada Nasabah Perbankan yang Menggunakan Internet Banking di Kota Surabaya). Diponegoro Journal of Accounting, 4(4), 2337-3806.




DOI: http://dx.doi.org/10.32497/keunis.v9i1.2167

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 The Author(s)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

KEUNIS
P-ISSN: 2302-9315
E-ISSN: 2714-7274

Adress:
Finance and Banking Diploma Program
Politeknik Negeri Semarang
Jl. Prof. H. Soedarto S.H., Tembalang, Semarang Postal Code 50275

AboutFor AuthorFor Reviewer
-Focus and Scope-Online Submission-Reviewer User Manual
-Editorial Team-Author Guideline 
-Peer Reviewer-Template (Indonesia / English)For Editor
-Indexing-How to Submit Article -Editor User Manual
-Contact  

Flag Counter

Web Analytics View My Stats

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License